Interview

Brands Bouw

“Wij zijn trots op alles wat we doen! We gaan voor continuïteit en we ondernemen daarnaast maatschappelijk verantwoord. We denken alleen maar in kansen en mogelijkheden!” – Jasper Scholtens, algemeen directeur.

Ouderwets vakmanschap gegoten in toekomstbestendig bouwmateriaal. Dat is zeker een manier om Brands Bouw te omschrijven. Traditioneel maar goed voorbereid op een circulaire toekomst.  Vaklieden die het digitale niet schuwen. En met het hoofdkantoor in Emmen, een vestiging in Groningen, 150 medewerkers en 50 miljoen omzet het absoluut grootste familiebedrijf in Drenthe. Allemaal redenen waarom Brands Bouw een terechte genomineerde is en zeker thuis hoort in het rijtjes Drentse parels.

Jasper Scholtens: “Ik heb geen idee wie ons genomineerd heeft, maar trots dat we zijn. Prachtig toch, om mee te mogen doen aan deze verkiezing!” Brands Bouw is opgericht in Nieuw-Weerdinge, in 1939, door de broers Johan en Frederik Brands. Een familiebedrijf dus, hoewel de huidige directeuren Jasper Scholtens (algemeen directeur) en Marco Prins (technisch directeur) inmiddels de dagelijkse leiding voeren. Jan Brands – de laatste directeur vanuit de familie – kijkt mee vanaf de zijlijn.

Continuïteit als groeimodel

Brands Bouw heeft inmiddels alweer zo’n jaar of 10 ook een volwaardige vestiging in Groningen. Daar leggen ze zich, naast alle andere disciplines, ook toe op het aardbevingsbestendig bouwen. Jasper Scholtens: “Het hart van het bedrijf is gevestigd in Emmen, maar meerdere vestigingen sluiten we niet uit. Onze belangrijkste drijfveer voor groei is niet de ambitie meer vestigingen te willen hebben, maar juist om continuïteit te blijven bieden voor onze medewerkers. Daar zit ons kapitaal, zijn we zuinig op en willen we graag behouden.” Dat ze dat goed doen, blijkt o.a. zeker uit het feit dat veel medewerkers al generaties lang bij Brands Bouw werken.

Jasper Scholtens: “Om die continuïteit in arbeidsplaatsen te kunnen blijven bieden, zijn de bouwkundige werkzaamheden van Brands erg breed te noemen. Onze opdrachtgevers zijn zowel overheden, woningbouwcorporaties, projectontwikkelaars en bedrijven. Daarnaast hebben we ook een onroerend goed portefeuille met daarin zowel woningen als bedrijfspanden. Dat is voor een bouwbedrijf natuurlijk opmerkelijk, maar heeft alles te maken met de keuzes die de familie in het verleden heeft gemaakt. “Al het verdiende vermogen hebben ze in het bedrijf gelaten. Daar zijn die woningen en bedrijfspanden van betaald. Daarom doorstaan we menig ‘storm’ en hebben ook nu in ‘Corona-tijd’ de ruimte om te blijven ondernemen.” Vanwege Corona is het beslissingstraject bij overheden en overige opdrachtgevers vooruitgeschoven. Jasper Scholtens: “Daarom proberen we momenteel om onze eigen ontwikkelprojecten versneld in de markt te zetten.”

Vernieuwend bouwbedrijf

Personeelsgebrek kennen ze niet. “Nieuwe medewerkers komen vanuit de Drentse opleidingsinstituten waar we mee samen werken: o.a. het Alfa College en het Drenthe College. Dan heb je het over stagiairs en leerlingen. Andersoortige functies vullen we in met mensen uit de regio omdat wij, zeker in de regio, een bouwbedrijf zijn met een bepaalde schaalgrootte die continuïteit kan bieden. Daar willen mensen graag voor werken.

De digitalisering en automatisering heeft bij Brands haar intrede gedaan bij het beheersen van het bedrijfsproces. “Hiermee zijn we beter in staat om de projecten te beheren. Minder handelingen, verminderd de kans op fouten en zorgt voor een betere kwaliteit voor de opdrachtgever. Onze timmerlieden voeren daarom bv. hun urenadministratie in via hun telefoon.”

Daarnaast biedt Brands Bouw een 24/7-uurs dienst die 365 dagen per jaar bereikbaar is voor bouwcalamiteiten. Ook is een groot deel van ons wagenpark inmiddels vergroend en verduurzaamd, hebben onze gebouwen zonnepanelen en ondernemen we op het maatschappelijke vlak door arbeidsmogelijkheden te bieden voor allerlei groepen mensen. Waaronder mensen met een arbeidsbeperking of Wajongeren.