Van droogbloemen naar trends uit New York, London en Parijs

Wat ooit begon met het idee om droogbloemen te telen in een klein lokaal productiebedrijf is in de afgelopen drie decennia uitgegroeid tot een groot internationaal handelsbedrijf. Dijk Natural Collections verkoopt natuurlijke decoratie- en sfeerproducten over de hele wereld. Dat gebeurt bovendien op een maatschappelijk betrokken manier. Directeur Wim Dijk bouwde een professioneel team om zich heen en oogstte er succes mee. Drie jaar geleden stapte een grote investeringsmaatschappij in, waardoor het bedrijf nu versneld kan doorgroeien.

‘Onze passie is het creëren van innovatieve, verrassende en natuurlijke decoratie- en sfeerproducten’ vermeldt de website. Met een team van circa 40 medewerkers en een paar agenten in het buitenland levert Dijk Natural Collections talrijke decoratie en sfeerproducten aan grote afnemers in Nederland, Europa en steeds vaker ook daarbuiten. Klanten zijn vooral grotere tuincentrum- en interieurketens.

Trends spotten
“Ons bedrijf groeit mee met de trends: ooit begonnen we met droogbloemen, maar toen die markt instortte zijn we steeds meer in woonaccessoires en natuurlijke materialen terechtgekomen”, legt Wim Dijk uit. “Wij reizen over de hele wereld om te kijken wat consumenten willen en wat producenten maken, of kúnnen maken. Samen met trendbureaus en modespecialisten bezoeken we hippe steden, zoals New York, London en Parijs. Daar spotten en analyseren we de trends en op basis daarvan stellen we tweemaal per jaar een nieuwe collectie samen.”

Groeien
“We zitten nu in de fase van verdere groei en doorontwikkeling. Om die te kunnen realiseren zijn we versneld aan het professionaliseren en maken we een efficiencyslag. Dankzij de instap van de investeringsmaatschappij hebben we een aantal cruciale posities kunnen versterken. Hierdoor hebben we meer slagkracht gekregen en is het bedrijf minder afhankelijk geworden van een paar sleutelfiguren, waaronder ikzelf. Verder hebben we in 2012 een groot stuk grond gekocht in Coevorden, waarvan we nu nog slechts een kwart in gebruik hebben. Van hieruit kunnen we uitstekend onze markt bedienen en kunnen we verder groeien tegen veel lagere grondprijzen dan bijvoorbeeld in de Randstad. Ook gekwalificeerde medewerkers zijn hier nog voldoende te vinden.”

Persoonlijke relatie
“Ondanks die groei-ambitie en alle ontwikkelingen proberen we wel de gemoedelijke sfeer van het familiebedrijf vast te houden. Sfeer is voor ons en onze klanten cruciaal! Steeds meer klanten bezoeken onze business-to-business showroom in Coevorden. Ze komen van overal ter wereld en blijven hier soms wel een paar dagen om onze collectie te bekijken. Een aantal jaren geleden presenteerden wij ons nog op allerlei beurzen, maar nu men zich steeds meer via internet oriënteert, komt men vervolgens graag langs om de collectie te bekijken, te beoordelen, te bestellen en de persoonlijke relatie te onderhouden.”

Maatschappelijk betrokken
“Wij bieden grote ketens een one-stop-shopping model voor natuurlijk decoratiemateriaal: dat is vaak hout, maar dan wel duurzaam. Teakplantages (langzaam groeiend hout) in Indonesië zijn de afgelopen decennia weggekapt, maar er staan nog heel veel wortels in de grond. Die laten wij nu rooien en verwerken tot allerlei objecten. De grond wordt vervolgens geëgaliseerd, zodat er weer nieuwe teakbomen kunnen worden aangeplant. Zo verbeteren we de wereld een beetje: de lokale bevolking heeft werk en ontvangt daarvoor een eerlijk inkomen, de natuur kan zich weer herstellen en wij maken mooie dingen waar veel mensen van kunnen genieten!”

Meer informatie op www.dijknaturalcollections.com

Sponsoren