Een korte geschiedenis

Graaco bestaat dit jaar 10 jaar, dat wil zeggen: onder deze naam. Op deze zelfde locatie begon in 1988 Transportgroep van der Graaf. Toen Ben Blog in 1987 als commercieel directeur bij Van der Graaf begon, markeerde dat de start van een tijd van groei. Zowel overnames als autonome groei bracht het bedrijf in 1998 tot de ‘nummer 5’ van Nederland. Een prachtige uitgangspositie bij de verkoop van Van der Graaf aan Penske, dat in geheel Europa een groot logistiek netwerk wilde opbouwen. Het liep helaas anders. Ben Blog stapte binnen een jaar op.  In 2008 verkocht Penske de activiteiten in Coevorden aan De Vries uit Veendam. Helaas volgde een faillissement in 2009. Ben Blog en een aantal oud-directeuren van het toenmalige Van der Graaf toonden lef en kochten – midden in de crisis – de activiteiten via de curator.

Ben Blog: “Een triest gezicht toen we hier in 2009 kwamen. Bijna alles stond leeg. Wij waren hele andere beelden gewend. Die van een bloeiend bedrijf vol activiteit. Dat bracht ons wel de benodigde motivatie om vol energie aan de slag te gaan.” In 2010 volgde de aankoop van het onroerend goed van 200.000 m2

“Vervolgens hebben we een aantal bewuste keuzes gemaakt. Wat doen we wel en wat doen we niet? We willen een bedrijf zijn wat in oplossingen denkt voor onze klanten. Dus altijd uit gaan van de vraag van de klant. We bieden oplossingen voor goederenstromen maar vooral ook de toegevoegde waarde daarop. Niet alleen vervoeren maar ook allerlei andere activiteiten te kunnen doen. Door hier heel bewust mee aan de slag te gaan en daarop te investeren, hebben we Graaco in de afgelopen 10 jaar uitgebouwd tot wat het vandaag de dag is.”

De vier ‘poten’ van Graaco

Ben Blog: “De basis ligt natuurlijk bij het voor de klant op het goede moment, op de goede plaats, onbeschadigd producten afleveren. Daarbinnen zijn er 4 ‘poten’ richtinggevend: freight management , warehousing en value added logistics, agro-logistiek en logistics engineering .”

Freight management

Op tijd, compleet en onbeschadigd. Via water, weg of spoor. Graaco weet de juiste weg te vinden door heel Europa. Met track-and-trace, het al dan niet uit handen nemen van planningen voor de klant en CO2-vriendelijke trajecten, ligt de ‘on-time-delivery’ op 99%. Wegvervoer met eigen wagens en goede samenwerkingen met landenspecialisten; water voor de deur met nabij een binnenvaartterminal en duurzame logistieke mogelijkheden via het spoor.” Ben Blog: “Railvervoer wordt steeds duurzamer. Doordat wij ook dat bieden hier vanuit Coevorden, geven we onze klanten de mogelijkheid die duurzame keuze zelf ook te maken.” Graaco is het enige bedrijf in heel Nederland met een spooraansluting op zowel het Nederlandse als het Duitse net. Dat komt omdat de Bentheimer EisenBahn AG al 100 jaar geleden een licentie heeft gekregen om als enige buitenlandse aanbieder een spoorlijn op Nederlands grondgebied te exploiteren. Er rijden nu al treinen tussen Coevorden en Rotterdam, Scandinavië, Duitsland en Midden- en Oost Europa.

Zonder beperking bovendien op het soort product wat op het spoor mag. 100 jaar geleden gestart met personenvervoer. Na de oorlog alleen nog goederenvervoer.

Ben Blog: “De overheden hier en over de grens hebben nu het plan opgevat om  in 2024 ook weer personenvervoer op te starten tussen Nordhorn, Bentheim, Coevorden en Emmen. Inspelend op n: meer mensen willen tussen Duitsland en Nederland reizen voor werk en studie; het bezit van auto’s neemt af en duurzame grensoverschrijdende mogelijkheden nemen toe. Voor ons als bedrijf ook interessant voor personeel.”

Warehousing en Value added logistics (VAL)

“We hebben op dit moment 70.000 m2 bebouwd, de rest van onze grond is nog vrij. Dat betekent nog behoorlijk wat ruimte voor groei in warehousing om onze klanten te faciliteren”, vertelt Ben Blog trots. Er zijn opslagmogelijkheden met en zonder stellingen. Voor sommige klanten verzorgen wij hun gehele logistiek. Dat betreft het vervoer vanaf hun leverancier tot hun klant. Dus organiseren van het containervervoer naar Coevorden, het lossen van die containers, het stapelen van de dozen op pallets, in opslag nemen en later het beladen van auto’s en afleveren van de pallets in Europa. Ben Blog: “Er zijn al zoveel traditionele vervoerders. Dit is ons onderscheidend vermogen. Bedrijven zijn in toenemende mate geïnteresseerd in uitbesteding van logistiek en aanvullende dienstverlening.”

Ook voor e-commerce bedrijven: deze zoeken opslagfaciliteit in de buurt van hun Nederlandse en Duitse afzetmarkt. Ze willen de markt snel kunnen bedienen, want wij als consument willen het morgen hebben.

Agro-logistiek

Graaco biedt logistieke activiteiten, waarbij ze gebruik maken van alles wat hier in Coevorden voorhanden is. Ter illustratie: zetmeel komt hier binnen in silowagens. Graaco verpakt het in zakken van 25 kg of bigbags van 1000 kg. En ook complete graantreinen met bijna 2 miljoen kg graan komen binnen uit met name Midden- en Oost-Europa. Ben Blog: “Een volle trein lossen wij 1 a 1,5 dag, waarbij we gebruik maken van een dit jaar aangeschafte elektrische locomotief. We hebben hier een GrainTerminal met opslagcapaciteit van zo’n 15 miljoen kilo graanproducten. De granen worden gebruikt door mengvoederbedrijven in Nederland en Duitsland.  ”

Logistics engineering

Ben Blog: “We ontwerpen samen met onze klanten de beste oplossingen voor hun logistiek. Maatwerk. Ook daarvoor hebben we jonge goed opgeleide mensen in huis. Onze VAL-faciliteiten en de ‘tri modaliteit’ geven ons de goede uitgangspositie

De toekomst van Graaco

Ben Blog: “Graaco streeft naar volledig ontzorgen. We willen de one-stop-shop zijn. Ervoor zorgen dat de klant zich kan richten op waar hij goed in is (productie en verkoop). We willen omhoog in de bedrijfskolom: vervoer, opslag, inklaren (douane), verpakken en ompakken en wikkelen. Naast de ontwikkeling van onze logistieke dienstverlening doen we dat ook door steeds meer gebruik te maken van systemen. We maken met onze klanten harde afspraken die we vastleggen,  communiceren met moderne middelen, en registreren daarna in scorecards en KPI’s. Continu leggen we verantwoording af aan onze klant. Dat doen we graag.”

Huidige klanten komen veelal uit de Benelux, Duitsland, Oost Europa. Ben Blog: “Midden- en Oost Europa is een markt in ontwikkeling die groeit. Die kans hebben we bewust gepakt. We speuren altijd naar nieuwe mogelijkheden. Daardoor bieden we sinds kort ook China per spoor aan. Nu nog met treinen vanaf Duisburg. We werken aan C2C, oftewel een directe treinverbinding tussen Coevorden en China.  China steekt veel geld n in de ontwikkeling van de nieuwe zijderoute. Ze willen meer internationale handel, maar het helpt ook bij eigen ontwikkeling van het hele land, dus ook het platteland. Dit vraagt om goede organisatie natuurlijk, maar vooral ook om voldoende klanten (containers) om dat te kunnen doen. Ik ben er niet zo bang voor dat dat niet gaat lukken: het voordeel van de trein is, dat de goederen maar liefst 20 a 25 dagen korter onderweg zijn ten opzichte van het vervoer via zee.”

Innovatie

Ben Blog: “Zonder innovatie kun je in deze sector niet vooruit. Je moet je blijven onderscheiden, steeds iets nieuws bedenken. Wat wij ter illustratie in de afgelopen periode hebben geïmplementeerd is de ‘Walking floor’. Een rollerbaan in de vloer waardoor sneller beladen en gelost kan worden. Ook zijn we bezig met robotisering: robots in onze warehouses die goederen op de plaats van opslag of in de containers plaatsen.” Het ontwikkelen van innovatieve ideeën doet Graaco samen met klanten. . Graaco heeft daartoe specialisten in dienst die ruim voldoende kennis hebben van de markt of het product.

Ben Blog: “Daarom zijn wij trendsetters. Innovatie komt steeds meer ook vanuit intern (medewerkers) omhoog. Onze overlegstructuur is daar ook op ingericht. Operationeel bijvoorbeeld wekelijks. We proberen de ruimte te creëren om medewerkers ideeën in te laten brengen.. Inmiddels hebben we een personeelsvertegenwoordiging die meedenkt over beleidsmatige punten. Zo groeien we gestaag door!”

Relatie met de regio

Ben Blog: “We hebben een hele sterke verbinding met de regio.  Alleen al omdat een groot deel van ons personeel hier vandaan komt. Loyaliteit is heel hoog, hoor je wel meer in de buurt. Zit heel erg in het type, ‘de Drent’. Het voelt als een familiebedrijf: sfeer erin brengen en houden. Alle medewerkers kennen elkaar. Dat zorgt voor onderlinge verbinding, ze vervangen elkaar tijdens werkzaamheden. We proberen ook mensen te helpen verder te komen: hoe krijgen we mensen in beweging, waar liggen wensen, wat zijn uitdagingen.”

Buiten het bedrijf is Ben Blog ook actief in de regio: “Ooit begonnen met ‘Dryport’ (samenwerking tussen Coevorden, Emmen en de Provincie vanaf 2011). Vandaaruit een aantal bedrijven gevraagd om mee te doen. Ter bevordering van de logistiek hier in de regio als voorzitter betrokken bij Business Association Emmen/Coevorden. Veel contact gehad ook met de Commissie Vollebrecht – Alberda van Ekenstein (Vierkant voor werk). Zij hadden opdracht van Economische Zaken de regio te versterken. Wij hebben ervoor gezorgd, dat zij  ‘logistiek’ als groeisector voor onze regio hebben aangewezen. De Dutch Techzone is nu o.a. resultaat daarvan”. Ook is hij lid van de Stuurgroep Top Dutch Logistics, dat als doel heeft de logistiek in de 3 noordelijke provincies verder te versterken en bij te dragen aan meer industrie en logistieke dienstverleners naar het noorden te krijgen”

Vragend naar de persoonlijke band van Ben Blog met Drenthe: “Zelf kom ik uit Zwolle, mijn vrouw komt uit Beilen. Ik werk hier al vanaf 1987 en voel mij hier daarom helemaal thuis. Een paar keer per week fiets ik hier in de omgeving. Daar vind ik rust in het groen. Drenthe: daar krijg ik inspiratie van!”