SEM Productions

SEM Productions uit Meppel is met afstand het jongste bedrijf ooit aan de Verkiezing Drentse Onderneming van het Jaar. Datzelfde geldt zeker ook voor de oprichter, Dimitri Nashid Khali. We gaan hier geen leeftijden noemen, maar als ik je vertel dat hij in 2007 zowel begon met zijn bedrijf als met zijn studie bedrijfskunde, dan zegt dat wel iets.

Van jongs af aan was hij al bezig met muziek en bandjes. Zocht heel gericht een snuffelstage evenement-techniek bij een bedrijf in Meppel. En kon daar prompt blijven om op de zaterdagen met mooie klussen mee te draaien. Liefde voor het vak zat er dus al vroeg in, maar is daar doorgegroeid naar een meer diepgewortelde en onderbouwde wens een eigen onderneming op te zetten.

Lerend vermogen

Dimitri Nashid Khali: “Tijdens mijn stage en zaterdagbaan zag ik vooral ook heel duidelijk hoe ik zelf dingen anders aan zou pakken.  Er werden onduidelijke afspraken gemaakt met klanten, waardoor misverstanden ontstonden. Op locatie bleken niet alle spullen meegenomen, de kwaliteit was niet altijd hoog genoeg. Het lukt me niet om dat daar voldoende duidelijk te maken. Toen dacht ik letterlijk: dan ga ik het zelf maar doen.”

Eerst hobbymatig materiaal verzamelen, eind 2007 officieel gestart. Dimitri: “Dat was een lastige tijd hoor, de opstart liep samen op met de start van mijn studie. Ik vond namelijk ook dat ik ‘gewoon’ moest gaan studeren. Pas 5 jaar later had ik mijn diploma.”

Afstuderen deed hij bij Astellas. Niet geheel toevallig een bedrijf wat maar op 400 meter afstand zat van de eigen bedrijfslocatie. Zo kon hij zonder moeite in de pauze even snel heen en weer om wat dingen te doen. “Mijn bedrijf werd steeds groter. Net als mijn netwerk. Binnen dat netwerk kwam ik mijn huidige compagnon Bert Bouwknegt tegen. Hij zat in Steenwijk, was meer op audio gericht en werkte eigenlijk puur hobbymatig in zijn bedrijf. We huurden wel eens materieel van elkaar.” Bert woonde in Meppel en wilde ook het bedrijf daar graag naartoe verhuizen. Bovendien had hij niet direct de ambitie om fulltime ‘in de audio’ aan het werk te zijn. “We onderzochten de mogelijkheid om meer samen op te trekken. Een locatie samen te zoeken. Die hebben we uiteindelijk hier gevonden. Ik zat op kantoor en studeerde, Bert was er bij evenementen en had daarnaast een fulltime baan. Mooi om samen op te trekken, goed om aan elkaar te wennen.”

Samen kom je verder

In januari 2015 zetten ze beiden hun handtekening onder het officiële samengaan. “Stabieler en sterker zijn we vanaf dat moment. Zo bouwden we verder aan ons bedrijf. Meer klanten erbij, stagiaires en later de eerste medewerker. Inmiddels hebben we 12 man personeel.” vertelt de trotse ondernemer. Het is snel gegaan met SEM Productions. Vorig jaar wonnen ze de award voor Ondernemer van het Jaar gemeente Meppel. Die titel dragen ze met eer: zowel op kantoor als in alle (online) uitingen kom je het logo tegen. “Als we dit jaar ook deze verkiezing winnen voelt dat als iets heel bijzonders. In zo’n korte tijd een bedrijf opbouwen tot een organisatie die als parel tussen andere Drentse, grote en gerenommeerde bedrijven staat te glanzen. Hoe bijzonder is dat?”

Het verkopen van een beleving

Dimitri heeft de dagelijkse leiding en bereidt alle evenementen voor. “Vooral veel verschillende producties. We zijn heel goed in corporate events, congressen. Wij bouwen een plattegrond op basis van wat de klant wil bereiken met het event. Wij bedenken aankleding, techniek, indeling. Wel een klein beetje meer dus dan alleen maar techniek erin stoppen. Content laten we produceren, gaan zelf ook geen tapijt leggen ofzo. Maar denken wel mee om het event tot een succes te maken. We zien onszelf liever als partner dan als leverancier.  We zetten techniek in om iets moois te bereiken. Dat is meer dan een licht- en geluidsplan. Het is het verhaal van het organiserende bedrijf, het themaverhaal van de avond of dag. We verkopen een beleving.” Die ‘beleving’ faciliteren ze voor klanten in heel Nederland. Het zwaartepunt ligt wel onder Meppel. “Noord Nederland is nog onontgonnen gebied voor ons. Dat komt ook omdat organisaties in het noorden geneigd zijn vooral lokaal in te kopen. Een bedrijf uit Groningen kiest niet snel voor een leverancier uit Meppel. We gaan er natuurlijk alles aan doen om dat in de toekomst te veranderen.”

Veelbelovende plannen

Die toekomst bestaat uit nogal wat plannen. Ze zijn bezig met een nieuw pand, misschien nog een overnamen, sowieso nieuwe personeelsleden. Allemaal ontwikkelingen die op korte termijn moeten gaan plaatsvinden. Dimitri: “We bouwen hier met z’n allen aan de groei van het bedrijf. We hebben geen sterk hiërarchische structuur. Iedereen mag met ideeën komen, graag zelfs. We nemen alles serieus. Proberen het ook uit. Werkt het niet, dan laten we het liggen. Werkt het wel, dan onderzoeken we hoe het idee in te passen is in onze processen.” Het blijkt hét recept te zijn voor een succesvol bedrijf in de evenemententechniek. Let maar op: van SEM Productions gaan we – ook in Noord Nederland – nog veel horen!