Interview

Tuinland

“We willen graag groeien in de breedte: dus meer lifestyle, naast dat wat we al doen: groeninspiratie bieden. Daarom noemen we onze vier vestigingen ‘belevingswinkels’.” – Serena Drenth, eigenaresse Tuinland.

In 1919 begon de grootvader van de man van huidig eigenaresse van Tuinland – Serena Drenth – een zadenhandel. Hij had een kwekerij, ging naar markten toe en bedacht dat er ook een plek moest komen waar mensen een plantje konden kopen. Hij was letterlijk de eerste die een fysiek tuincentrum gecreëerd heeft in Assen. Serena Drenth: “100 jaar later hebben we vier vestigingen: in Assen, Groningen, Zwolle en in De Wilp. En zijn we doorontwikkeld naar een Lifestyle-centrum.”

Serena Drenth: “Ik had al jaren de ambitie om steeds meer op ‘sfeer’ in te zetten. We zijn geen tuincentrum meer in de letterlijke betekenis; we bieden onze klanten een lifestyle. Daarbinnen bepalen ze hoe hun tuin eruit ziet, welke inrichting bij ze past, maar ook hoe ze zichzelf presenteren. Daarom verkopen we inmiddels ook kleding.” Ambitieuze groeiplannen dus, die niet zozeer inzetten op groei in aantal vestigingen, maar juist op groei in de breedte van het assortiment. Serena Drenth: “Daarbinnen kun je heel veel ontwikkelen. Een extra vestiging is in mijn ogen dan veel meer een online vestiging met nog veel meer productmogelijkheden.”

Om deze keuzes mogelijk te maken, is afgelopen jaar Bob Sikkema aangesteld als algemeen manager. Serena Drenth: “Daardoor heb ik ruimte gecreëerd voor mezelf om meer op inkoop te kunnen focussen, meer innovaties door te kunnen voeren en daarmee als directeur overkoepelend mee te kijken.” In totaal zijn er nu maar liefst ca. 370 medewerkers, verdeeld over vier locaties. “Daarom heeft elke locatie ook een eigen bedrijfsleider.”

Visie: binnen buiten, buiten binnen

“Wij kiezen er heel bewust voor om veel personeel op de vloer te laten rondlopen. Er is letterlijk altijd iemand in de buurt om uitleg te geven. Dat onderscheidt ons dan ook weer van meer online georiënteerde tuincentra. Op onze groenafdeling is het voor medewerkers ook verplicht om groenkennis te hebben.” Waar bij andere centra het ‘groen’ een wat kleiner onderdeel wordt, blijft Tuinland heel veel keuze bieden. Ook dat is een bewuste keuze onderbouwt Serena Drenth: “Veel mensen zijn het contact met de natuur kwijt, denken dat dat vooral buiten is. Onze visie is: binnen buiten, buiten binnen. Het groen letterlijk naar binnen halen, meer een homogeen gebeuren laten worden.” Hierin past dan ook naadloos de uitbreiding richting lifestyle. “We willen de komende jaren nog veel meer mensen inspireren, inspelen op de mindfulness trend, waarbij mens en natuur nog meer een geheel vormen.”

Hart voor groen

Medewerkers komen uit allerlei trajecten en leiden ze bij voorkeur intern op. Serena Drenth: “In 2008 waren wij het beste leerbedrijf van Nederland. Dat hebben we doorgezet: het is onze passie om mensen een kans te bieden. Herintreders – ook vanuit de Penitentiaire Inrichting in Zwolle –, doven/slechthorenden met hun begeleiders, stagiairs vanuit allerlei opleidingen, iedereen is welkom. Mits je een hart hebt voor groen – en interieurinrichting. Onze leermeesters begeleiden nieuwe medewerkers in hun eerste werkperiode bij Tuinland, zo leiden wij ze op volgens onze visie. Sommigen werken hier al meer dan dertig jaar, die loyaliteit belonen we zeker.”

Nominatie

Serena Drenth: “Ik kende deze verkiezing vooral toen het nog de ‘Verkiezing Ondernemer van het Jaar’ was. Wij waren dan ook -zeer aangenaam – verrast dat we als bedrijf genomineerd werden. Heel sympathiek dat de naam naar onderneming gewijzigd is. Natuurlijk leid ik het bedrijf onder mijn visie, maar ik besef me heel goed dat ik ook maar een schakel ben in het grotere geheel.”