BPZ: deurdenkers uit Tynaarlo

Volgend jaar bestaat BPZ (Bouwprodukten Zomer) 25 jaar. In die tijd heeft het zich ontwikkeld tot één van de grootste spelers op de markt van binnendeuren in Nederland. Aanvankelijk vormde Noord-Nederland haar afzetgebied, maar dankzij de overname van een complete deurenfabriek is inmiddels ook de rest van Nederland bestormd. En onlangs nog nam BPZ een belang in de ultramoderne kozijnenfabrikant Harryvan.

‘Het geheim van ons succes? Het totaalconcept dat we bieden op het gebied van kozijnen, deuren en hang- en sluitwerk!’, weet directeur Matthijs Zomer. ‘Het start natuurlijk allemaal bij de klant: BPZ brengt de wensen in kaart en gaat dan ‘deurdenken’ voor de meest optimale uitvoering. Er volgt een grondige inmeting die we volledig digitaal doen. In onze eigen fabriek maken we vervolgens de deuren en kozijnen. We voorzien ze ook al van hang- en sluitwerk. Tot slot gaat ons vaste team monteurs alles op locatie afmonteren. De klant wordt volkomen ontzorgd.’

Overname
De overname van een deurenfabriek in 2013 zorgde voor een ontsluiting van de Nederlandse markt. Zomer: ‘Vroeger waren we afhankelijk van 1 van de 4 deurenfabrikanten die Nederland telde. Zij bepaalden dat wij alleen in Noord-Nederland mochten opereren.’ Met de overname van deurenfabriek Van Vuuren Grou BV kon BPZ haar eigen koers bepalen. De helft van de omzet komt nu uit Noord en Zuid Holland. In de orderportefeuille van BPZ zitten vooral veel hotels, jongerenhuisvesting, zorg- en ziekenhuizen en seriematige bouw. ‘We werken uitsluitend voor de middelgrote en grote aannemers in heel Nederland’, aldus Zomer.

Winstdeling
Ambities om over de grenzen te gaan werken zijn er niet. ‘Het is lastig met de wet en regelgeving,’ verklaart Zomer. ‘Bovendien is de binnenlandse markt groot genoeg. De laatste vijf jaar zijn we enorm gegroeid. Zelfs tijdens de bouwcrisis. Dit jaar zien we de omzet met maar liefst 20 procent groeien.’ Dat is niet alleen fijn voor het bedrijf, maar ook voor alle ca. 50 medewerkers; zij delen in de winst. ‘We werken er met z’n allen keihard voor’, vindt Zomer. ‘Daarnaast maken we eens in de twee jaar een gezamenlijk ‘langweekend-uitje’. Onlangs nog naar Maastricht, maar in het verleden ook wel naar Hamburg of Dublin. En zelfs een keer naar Macedonië.’

Microkrediet
Met Macedonië heeft BPZ een speciale band. ‘Wij steunen Microdonia dat werkgelegenheid schept middels het verstrekken van microkredieten. Specifiek ondersteunen wij een aantal gezinnen dat werkt in een steengroeve. Zij maken met behulp van Nederlandse machines, die daar een tweede leven krijgen, prachtige ‘bakstenen’ van natuursteen. Wij helpen die ‘natuurgevelstenen’ weg te zetten op de Nederlandse markt.’ Een mooie win-win situatie.

Website BPZ

Sponsoren