5 tips van Marc Hoogland, eigenaar ’t Stokertje Kachelparadijs BV
De Stichting Drentse Onderneming van het Jaar biedt ondernemingen een podium en maakt lessen en inzichten van deze organisaties inzichtelijk. Het doel? Praktische tips delen met Drentse ondernemingen waarmee zij direct aan de slag kunnen, met een bloeiend ondernemersklimaat als gevolg. Deze week geeft Marc Hoogland, eigenaar ’t Stokertje Kachelparadijs BV, 5 tips om je organisatie te versterken.
- Doe (continu) aan marktanalyse. Bepaal je kansen en zorg dat je bron aan kansen niet uitgeput raakt. Dat lukt het beste door niet alleen wat te ‘halen’ maar ook te ‘brengen’ op de langere termijn. Kies kansen waarbij je kunt excelleren op het gebied van klantgerichtheid, klantvriendelijkheid en deskundigheid. Dit kan alleen als de focus en ook je ‘knowhow’ maximaal onderscheidend is voor de afnemer in vergelijking met zichzelf en je concurrentie. Motiveer die keuze met gebruikmaking van ‘storytelling’ en maximale beleving bij je (potentiële) klant en je medewerkers. Zorg ervoor dat je toegevoegde waarde voor iedereen duidelijk zichtbaar is door duidelijke en inhoudelijke informatie te verstrekken.
- Als de marktanalyse tot een invulling van mogelijkheden heeft geleid, maak dan strikte keuzes. Formuleer je doelen en visie eng genoeg. Houd het overzichtelijk, met name voor je medewerkers en in zekere mate ook voor potentiële afnemers met de toenemende behoefte offline en online kwalificaties af te geven. Durf te kiezen, dit is iets wat ik zelf in de afgelopen decennia in toenemende mate heb geleerd.
- Als je jouw product of dienst belevingsvol in de markt kunt zetten zorg er dan voor dat het je ook gegund wordt. Zorg voor een netwerk van klanten, leveranciers en relaties waarin je bekend bent van maatschappelijke betekenis te zijn. Wees eerlijk & betrouwbaar naar medewerkers, leveranciers en klanten. Onderzoek hoe de kwaliteit gewaarborgd kan worden. Investeer in ontwikkeling van personeel eventueel samen met betrokken overheden, klantorganisaties en andere belanghebbenden zoals bijvoorbeeld verzekeraars. Als duurzaamheid een rol speelt bij dit gunnen maak dan onderscheid tussen het ‘containerbegrip’ duurzaamheid en de meer inhoudelijke beschouwing ‘cradle to cradle’. Alleen als de volledige keten duurzaam en transparant is kan op de langere termijn worden gesproken van een duurzaam karakter. Help de mensen in jouw omgeving om kwesties, in de huidige gepolariseerde samenleving, vooral op nuance & inhoud te blijven beoordelen/beschouwen.
- Het is mensenwerk, zorg daarom voor balans tussen oud en jong personeel, mannen en vrouwen en verschillende culturen. Tegenwoordig zie je bij jongeren (generaliserend gezegd) dat veerkracht, de spanningsboog en zelfs de mate van gewenste betrokkenheid minder ontwikkeld lijkt te zijn in vergelijking met de voorgaande generatie(s). Tegelijkertijd is fris en flexibel jong talent onontbeerlijk voor voldoende creativiteit en vernieuwing. Zoek daarom de parels tussen het ruwe aanbod.
- Om de continuïteit te kunnen waarborgen zorg je dat jouw goede opgeleide (eventueel gecertificeerd) personeel en hun persoonlijke omgeving het bedrijf versterkt als ambassadeur. Bind het goede personeel. Hierbij speelt naast salaris juist betrokkenheid een rol. Zorg dat men iets van zichzelf in het bedrijf kan leggen, zich zelfstandig en betekenisvol kan voelen. Verbeter het inzicht in de werkelijke en eventuele onderscheidende skills, voldoening en ambitie zowel bij het management als bij de individuele werknemers die het betreft.