Interview

Miron Violetglass

“Mochten we winnen, dan is dit natuurlijk een enorme opsteker voor ons team. Samen maken we namelijk ons bedrijf en onze producten tot een groot succes.”  Micha Medendorp, CEO Miron Violetglass.

De nominatie voor Drentse Onderneming van het Jaar komt op een mooi moment voor Miron Violetglass. “We vieren dit jaar ons 25 jarig bestaan en zijn een hoop veranderingen aan het doorvoeren om klaar te zijn voor de volgende 25!” Micha zelf is pas vanaf afgelopen april betrokken als CEO van Miron Violetglass. Hij is nog dagelijks onder de indruk van het eigen product en vindt het zeker terecht dat ze nu ook in het rijtje staan van Drenthe’s mooiste parels! Miron Violetglass ontwikkelt en verkoopt glazen verpakkingen voor natuurlijke producten in voeding, supplementen, dranken, cosmetica en persoonlijke verzorging.

“Miron Violetglass is niet alleen een prachtig product, het is ook een prachtig bedrijf, waar veel inspirerende mensen werken aan evenzoveel inspirerende ontwikkelingen. Goed om dat nu ook eens dichtbij huis te kunnen delen. Dat mogen Drentse bedrijven wel wat meer doen, vind ik. Heel fijn dat we nu via deze verkiezing een podium krijgen.” Miron heeft de waarden en de cultuur van een familiebedrijf: warm, korte lijnen, relaties zijn belangrijk en steeds op zoek naar de win-win voor alle partijen. Bovendien is de organisatie constant in ontwikkeling, geheel in lijn met de ontstaansgeschiedenis. Wat bovendien een te mooi verhaal is om niet even in het kort te delen.

Short story

Het verhaal van Miron begint in 1995 waar Yves Kraushaar, na jaren experimenteren, de werking van het unieke Miron glas als natuurlijke filter tegen de schadelijke werking van zonlicht op natuurproducten geperfectioneerd had en de eerste productie plaatsvond. De Drentse connectie volgt al snel in 1999, het jaar waarin Evert G. de Boer – nog dagelijks betrokken – op zoek is naar natuurlijke geneesmiddelen voor zijn dan zieke moeder. Na een verhuizing naar Portugal om maximaal van de helende werking van de zon te kunnen profiteren, blijkt de zon bovendien een zeer positieve uitwerking te hebben op de natuurlijke medicatie die hij in Zwitserland aantreft bij Miron Violetglass. Het geheim blijkt onder andere in de verpakking te zitten: de glazen flesjes, potjes en aanverwante producten, houden de schadelijke werking van de straling van de zon tegen, maar laten de infrarode en ultraviolette straling de bio-energetische waarde verhogen van de verpakte natuurlijke geneesmiddelen, met een krachtige werking als gevolg. Lang verhaal kort: de moeder van Evert de Boer herstelt en daarmee is de wens ontstaan om Miron Violetglass breder beschikbaar te maken voor de markt van natuurlijke medicinale, voedings- en cosmeticaproducten. In 2012 groeide de familiale betrokkenheid bij Miron verder toen een andere Evert de Boer, neef van de oorspronkelijke Evert G. zich bij het project voegde als investeerder. Beide Everts verhuisden toen het bedrijf van Zwitserland naar Hoogeveen (Nederland), want daar heeft de familie haar roots.

Inmiddels bedient het bedrijf klanten in zo’n 50 landen, vanuit kantoren in Hoogeveen, LA en Sidney. Een rijtje om trots op te zijn in het 25e jubileumjaar. Daar is hard voor gewerkt: je bent niet ineens de ‘Spa-rood’ (de zgn. ‘categorie-code’), in de verpakkingsindustrie voor natuurlijke producten. Micha: “Het product verkoopt in grote mate zichzelf door de unieke werking. We nodigen iedere klant uit om het materiaal te testen op hun eigen product.” Zoals beschreven in de story, zijn de materiaaleigenschappen een belangrijke USP: het glas beschermt niet alleen tegen zonlicht, het maakt er ook op een positieve manier gebruik van door het schadelijke zichtbare deel van zonlicht te filteren, en het Violet, UVa en infrarode gedeelte door te laten, waardoor de bio-energetische waarden (en dus de kwaliteit) van de inhoud optimaal en langer bewaard blijft. De verpakking is dus uniek, en het bedrijf zelf ook: ze leveren niet alleen het glas maar een totaaloplossing: dus ook het pipetje, pompje of deksel dat erbij hoort. Tot slot bieden ze een zeer hoge klantenservicegraad. Miron levert aan grote en kleine bedrijven, allemaal uit voorraad, maar helpt ook bedrijven met een ‘custom-made’-design wens. Heel snel, wereldwijd, met alles erbij wat de klant nodig heeft.

Het violetglas van Miron is wetenschappelijk getest, onderbouwd, en gepatenteerd: Miron heeft het alleenrecht – het geheime recept ligt veilig opgeborgen in een kluis in Hoogeveen, zullen we maar zeggen.

De ontwikkelingen gaan snel. Micha: “Wij willen mensen de kracht van natuurlijke voeding en verzorgingsproducten laten (her)ontdekken. Blijf zo dicht mogelijk bij de natuur, weg van over-gefabriceerde, vol van conserveermiddelen, en in plastic verpakte spullen. Door de producten in natuurlijke vorm zo goed mogelijk te beschermen en zo lang mogelijk optimaal te bewaren in de juiste verpakking, ga je de positieve invloed van zonlicht en de natuur merken op de kwaliteit van ons leven.” Beter voor de mens en het milieu dus.

Miron glas zal dan ook niet behouden moeten blijven voor de B-to-B markt alleen. “Daarom gaan we nu ook de consumentenmarkt op. Niet als concurrent van onze klanten natuurlijk, maar puur om het glas en de unieke werking voor consumenten beschikbaar te maken. We vermarkten dus niet de inhoud, maar sec de verpakking. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een mooie waterfles die je zelf kunt vullen, of aan verpakkingen zoals een zeeppomp of voorraadpot waarmee je losse producten in de winkel kan kopen als een soort refill.”

Een andere ambitie is de duurzaamheidsimpact van Miron verder door te voeren door elk jaar een nieuw doel stellen en te behalen. Bijvoorbeeld in CO2-reductie, energie neutrale bedrijfspanden. Maar ook door het stimuleren van onze werknemers in een bewustere levensstijl met het bieden van vitaliteitsprogramma’s waarbij de focus ligt op drie belangrijke elementen, namelijk: Gezond & Actief (body) – Ontspanning & Focus (mind) – Juiste Voeding (energy). De groei van het bedrijf is in volle gang, met 50% meer mensen erbij tov vorig jaar, met als gevolg een volledig nieuw ingericht kantoor en verdubbeling in magazijnruimte in Hoogeveen dit jaar. Speerpunten voor groei zijn productinnovatie en de uitbreiding van e-commerce en andere digitale mogelijkheden om meerdere klantsegmenten te bedienen.

Micha: “We hebben erg veel zin om ons bedrijf te pitchen straks, eind september. Natuurlijk hopen we daarmee de finale te halen. Als team dan wel. Maar alle aandacht is nu al prachtig. Het geeft ons de kans om ook dichtbij huis een mooi imago op te bouwen, daarmee goed personeel aan te trekken, samenwerkingen op het gebied van maatschappelijk ondernemen aan te gaan en ook zichtbaar te zijn voor partijen in de waardeketen die wellicht voor ons interessant zijn. Kortom: we zijn heel erg blij met de nominatie en verheugen ons op alles wat eruit voortvloeit!”