Warenhuis Vanderveen
Nico Vanderveen
Je moet zorgen dat je de schotels op de stokjes voortdurend draaiend houdt
De Drentse Ondernemer van het Jaar 2007 kent het bedrijf waar hij leiding aan geeft al vanaf zijn jeugd. In 1996 gaf hij gehoor aan de oproep van zijn vader om hem op te volgen als algemeen directeur van het familiebedrijf. Maar de geschiedenis van het bedrijf gaat veel verder terug. In 1947 stichtte de grootvader van onze ondernemer het bedrijf zoals we dat nu kennen en vervolgens werd het uitgebouwd door zijn zoon en nu door zijn kleinzoon. De naam van het bedrijf kreeg ook in 1947 een internationaal tintje, een suggestie die één van de Canadese bevrijders deed en door grootvader werd overgenomen.
In de jaren daarna groeide het bedrijf uit tot een onderneming met 50 medewerkers, dat werkgelegenheid biedt aan 270 mensen. Het bedrijf kan zich qua omvang en aanbod inmiddels meten met vergelijkbare grote ondernemingen in binnen- en buitenland. De onderneming kent een goede winstgevendheid en heeft een gezonde balanspositie. In 2004 en 2005 is er fors geïnvesteerd, voor 2007 en 2008 staan nieuwe uitbreidingen en investeringen op stapel.
De Drentse ondernemer waar we het over hebben is Nico Vanderveen. Hij is algemeen directeur van Warenhuis Vanderveen in Assen. Nico Vanderveen is een veelzijdig mens. Hij studeerde in Groningen waar hij afstudeerde in twee studierichtingen van de Economische Wetenschappen, beide cum laude. Bijna tien jaar werkte hij vervolgens in China, het Midden-Oosten, in Hongarije en Afrika. Zijn fascinatie voor reizen is groot gebleven, maar de fascinatie voor zijn bedrijf is minstens zo groot. Hij houdt van cultuur en geschiedenis en geeft daar gestalte aan door diverse bestuurslidmaatschappen te vervullen, onder andere bij het Drents Archief dat veel documenten herbergt uit zijn eigen rijke familiegeschiedenis. In zijn bedrijf worden diverse culturele manifestaties gehouden, daarvan getuigt de krant die in zijn gemeente huis-aan-huis wordt verspreid. Een voorbeeld: ter gelegenheid van de Boekenweek traden diverse schrijvers op in het theatercafé van het bedrijf.
De onderneming wordt weliswaar geleid door één algemeen directeur, maar het is nog steeds een familiebedrijf waar drie familieleden leiding geven aan diverse onderdelen van het bedrijf. Warenhuis Vanderveen is gevestigd in een opmerkelijk pand met een markante glazen gevel; een ontwerp van Herman Hertzberger. Het bedrijf kent een shop-in-shop formule. Diverse zelfstandige ondernemers hebben er als franchisenemer, via een joint venture of via andere overeenkomsten, een “eigen” winkel. Diensten en gezamenlijke pr worden door Vanderveen verzorgd. De Warenhuiskrant is daar een voorbeeld van. De formule is een groot succes; de onderlinge contacten van de in het warenhuis gevestigde ondernemers zijn uitstekend. Ondanks de diversiteit heeft dit warenhuis de uitstraling van één centraal geleide onderneming.