Schutrups schoenen

Jan Schutrups

Ik gebruik de kernkwaliteiten van Drenthe als het decor waartegen mijn business zich ontwikkelt

Dit jaar stak één ondernemer er met kop en schouders bovenuit. Jan Schutrups is geboren en getogen in Drenthe en behoort tot de derde generatie van een door zijn overgrootvader gestarte activiteit. In 1897 begon zijn overgrootvader een schoenenreparatiebedrijf en inmiddels is dat bedrijf, onder leiding van kleinzoon Jan Schutrups, uitgegroeid tot een trendsettende onderneming op het gebied van voetverzorging.

Het bedrijf werd in 1923 ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en in 1982 zette Jan Schutrups zijn eerste stappen in het bedrijf. Overduidelijk is dat hij in het voetspoor van zijn vader richting is gaan geven aan wat nu één van de meeste vooruitstrevende ondernemingen in zijn branche is. Begin jaren ’80 onderkenden vader en zoon Schutrups dat er naar nieuwe combinaties moest worden gezocht op het gebied van retail, gezondheidszorg en de verzekeringswereld. Jan Schutrups realiseerde nieuwe combinaties waarbij hij zijn huisarts in het dorp betrok bij zijn businessontwikkeling. De combinatie van vakmanschap uit de oorspronkelijke branche, gecombineerd met het centraal stellen van de klant, gepaard met ontwikkelingen binnen de zorg en verzekeringswereld, leidde tot een uniek “lifestyle” concept.

Jan Schutrups realiseert one stop shopping door een aantal velden direct met elkaar te verbinden: een specifiek segment in de gezondheidszorg gekoppeld aan detailhandel met een eigen belevingswereld. Diverse specialismen als fysiotherapie, diëtisten maar ook technologie zoals 3D-technieken heeft hij in zijn onderneming in een zeer eigentijdse setting samengebracht. Hij kiest bewust voor de benadering om ideeën kleinschalig, van onderaf te initiëren. Hij wil zijn klanten zelf laten ervaren dat zijn aanpak goed werkt; dat is de kracht van zijn marktbenadering. Ondertussen onderkent hij dat hij via gerichte en doordachte campagnes nieuwe doelgroepen benadert waarbij hij inspeelt op vrije tijd en sport als dominante factoren. Hij slaagt erin tienduizenden klanten en relaties naar Drenthe te trekken met allerlei bijzondere sportieve evenementen.

Onze Ondernemer van 2010 is zich er zeer van bewust dat zijn visie en creativiteit alleen een kans van slagen hebben wanneer zijn team en medewerkers begrijpen wat hij wil. Zij voelen aan dat in zijn concept de wens van de klant centraal staat. Op basis van tientallen ideeën van medewerkers en klanten worden voortdurend aanpassingen gerealiseerd. Op de vraag hoe hij omgaat met de conjuncturele dip, geeft hij aan dat anticyclisch investeren zijn aanpak is. Nu investeren in collectie en entourage, nieuwe initiatieven verkennen én oppakken is zijn devies.

Wat onze ondernemer dé Ondernemer van het jaar maakt is, dat tegenwerkingen uit de branche, weerstanden van overheden en negatieve reacties van de omgeving zijn visie en aanpak niet beïnvloeden. Doorgaan waar de meeste andere stoppen, maakt hem een opmerkelijk ondernemer.

Foto Duncan Wijting