Jos Wijland – 2011

Kasteel Coevorden

Jos Wijland

24/7 ben je met de zaak bezig, je moet trouw blijven aan je visie. In mijn business gaat het om uniciteit. Trends vertalen in je business, dan word je ook minder kwetsbaar voor dips in de economie

De Drentse Ondernemer van 2011 is Jos Wijland. Jos Wijland is ondernemer van twee top horecagelegenheden: de Havixhorst in de Schiphorst en Kasteel Coevorden. Hij heeft zijn roots niet in Drenthe maar in de Rotterdamse regio liggen. Hij organiseerde op 25-jarige leeftijd samen met een vriend vakantiekampen voor kinderen met een sociaal medische indicatie. Deze activiteit groeide uit tot een fors spektakel waarbij honderden kinderen en 80 medewerkers betrokken waren. Door mond-tot-mondreclame werden andere opdrachtgevers zoals de gemeente Den Haag enthousiast. Zijn business groeide gestaag en hij verzorgde activiteiten op verschillende plekken in Nederland.

Begin jaren ’80 legde Jos Wijland de solide basis voor zijn huidige onderneming. Nog maar amper begonnen werd hij geconfronteerd met de effecten van de economische crisis begin jaren ’80. Ook de economische crisis van 2009 gaat niet onopgemerkt aan zijn onderneming voorbij. Door vast te houden aan zijn kernwaarden ziet hij dat de business zich in 2010 heeft hersteld. Tegenslagen zijn er volgens hem om te pareren.

“Ik ben wel een beetje een studeerder en zoek met het ondernemerschap ook duidelijk naar inhoudelijke verdieping”, zegt onze Drentse Ondernemer van 2011. Zo ontwikkelt hij trainingen en vertelt hij trots dat Cap Gemini Academy nog steeds van zijn licentie gebruik maakt om trainingen persoonlijke effectiviteit aan de man te brengen. Jos Wijland heeft een stevige bijdrage geleverd aan de activiteiten van Marketing Drenthe. Door zijn ondernemerszin heeft hij een “boost” gegeven aan het imago van Drenthe. Hij heeft opvattingen en ventileert die op de plekken waar het relevant is. Zelf zegt hij zeer selectief te zijn met netwerken, alleen daar waar het zinvol voor de business is.

Jos Wijland vertegenwoordigt de top van de Nederlandse horeca. Hij gaat voor perfecte ambiance en een top houding van zijn medewerkers. De dienstverlening moet tot in de puntjes verzorgd zijn. “ Je wint de wedstrijd op de werkvloer!’’ en “ je moet het in mijn vak zélf het beste én het snelste doen. Alleen dan handhaaf je je in de top!”, aldus Jos Wijland. Betrokkenheid en gedrevenheid noemt hij de drijfveer voor zijn activiteiten. In een bevlogen toelichting geeft onze Drentse Ondernemer van 2011 aan dat ondernemerschap niet draait om geld verdienen, maar om iets vorm te geven.