‘Passie en gedrevenheid noodzaak om tot iets moois te komen.’ Douwe Oldenbanning, directeur Olba BV Coevorden
In dit drieluik lichten we de finalisten voor de Drentse Onderneming van het Jaar 2021 uit. Ondernemingen in de top die net uitsteken boven de rest. Met vandaag in de schijnwerpers: Olba BV uit Coevorden. We gaan in gesprek met directeur Douwe Oldenbanning. Wie zijn ze? Wat doen ze en waar staan ze voor? En vooral: waarom denkt Douwe dat hún organisatie fit is voor de toekomst?
Gefeliciteerd met jullie finaleplek!
Hoe voelt het om als onderneming tot de top van Drenthe te behoren?
Dat voelt vooral heel erg bijzonder! Ik ben niet gewend aan al die aandacht en vind het als nuchtere Drent soms ook wel even slikken. Ik hoef niet per sé in de belangstelling te staan. Maar ik vind het natuurlijk wel hartstikke leuk, met name alle positieve reacties die het oplevert – zowel binnen het bedrijf als bij collega-ondernemers. En ook voor onze bekendheid in de regio doet het erg goed.
Hebben jullie dat nodig, meer bekendheid in de regio?
De extra aandacht die voortkomt uit de nominatie vind ik vooral mooi voor de mensen die hier werken. We behoren inmiddels tot de grotere bedrijven van Coevorden, maar hier in de regio kennen niet veel mensen ons. Of ze weten niet exact wat we eigenlijk doen. Dat heeft alles te maken met ons aanbod: we ontwikkelen en produceren producten voor pluimvee en knaagdieren, en leveren aan wederverkopers over de hele wereld. We hebben dan ook echt een exportproduct, onze omzet binnen Nederland is minder 20%.
Hoe zit het met jullie ambities?
Onze ambitie was ooit: elk jaar minimaal tien nieuwe producten op de markt brengen. Het gevolg is dan automatisch dat je bedrijf ook groeit. Maar omzetgroei is niet ons doel op zich. Voor mij zijn passie en gedrevenheid noodzaak om tot iets moois te komen. Als een bedrijf statisch wordt en alleen maar geld wil verdienen, dan geeft dat nooit hetzelfde werkplezier als wanneer je gedreven wordt door iets wat je fantastisch vindt. Met die insteek proberen wij ook het werkplezier van onze krachten te vergroten: door het ‘saaie’ repeterende werk te automatiseren. Denk aan robots die producten in elkaar schroeven of volautomatische dozenvouwmachines. Daarnaast zorgen we voor een aangenaam werkklimaat. Zo blijft het werk voor mensen uitdagender én aangenamer.
Dat klinkt als goed ondernemerschap! Hoe vullen jullie goed ondernemerschap nog meer in?
Goed ondernemerschap begint met het hebben van een gezond bedrijf – van daaruit moet alles gebeuren. Bij alle investeringen die we doen, houden we rekening met duurzaamheid. Zo hebben we een nieuwe spuitgieterij met machines die beschikken over servomotoren; dat zorgt voor de helft minder energieverbruik ten opzichte van een conventionele machine. We maken dus keuzes bij machines, maar ook bij de koelingen die we gebruiken. Daarnaast houden we bij nieuwbouw rekening met verduurzaming – zo is ons nieuwe dak geschikt voor ruim 3000m2 aan zonnepanelen. Bovendien produceren wij geen afval binnen onze plasticproductie, omdat we alles hergebruiken binnen ons bedrijf. En ook qua grondstoffen en materialen kiezen we altijd voor de meest duurzame optie, want uiteindelijk zorgt die kwaliteit voor mooie producten en natuurlijk blije klanten.
Blije klanten; ligt daar dan ook jullie kracht?
Ja, het is de kracht om een product te ontwikkelen waar eindgebruikers gelukkig van worden. Dat ze echt denken: ‘Wauw, dit is een geweldig product!’. Daarom staan we ook heel dicht op de productie, die we van China naar Nederland hebben gehaald. Zet maar eens een product uit China drie weken in de zon – dan is het compleet verbleekt. Dat willen wij niet bij onze producten. Daarom gebruiken wij een UV-stabilisator van hogere kwaliteit. We verkopen tenslotte geen warme broodjes, maar producten voor de langere termijn. En je ziet dat klanten daarom heel trouw aan ons zijn en ons altijd weer weten te vinden.
Fit voor de toekomst?
Ik ben trots op ons fantastische bedrijf met mooie faciliteiten. We hebben goede mensen, net 4000 m2 bijgebouwd en er ligt ook heel veel potentie qua nieuwe producten. Ook zien we voor de toekomst veel groei in Amerika. Daar wordt relatief weinig geproduceerd en veel geïmporteerd. Nu er veel gedoe is met China, kunnen wij dat gat perfect opvullen met een beter product, snellere levertijd en lagere transportkosten. Op dit moment bestaat 20% van onze omzet uit Amerikaanse klanten, maar dat willen we alleen maar vergroten.
Qua verduurzaming zetten we ook mooie stappen. Ik denk dat je als ondernemer zijnde vernieuwde regelgeving niet moet zien als een last, maar als een kans. Het biedt juist zoveel mogelijkheden!
Meer informatie over Olba BV? Neem een kijkje op de website.