Finalisten in de schijnwerpers | Pandriks Bake Off

‘Wij willen het beste brood voor iedereen ter wereld beschikbaar stellen.’ Peter van den Berg, directeur Pandriks Bake Off uit Meppel

In dit drieluik lichten we de finalisten voor de Drentse Onderneming van het Jaar 2021 uit. Ondernemingen in de top die net uitsteken boven de rest. Met vandaag in de schijnwerpers: Bake Off bakkerij Pandriks uit Meppel. We gaan in gesprek met directeur Peter van den Berg. Wie zijn ze? Wat doen ze en waar staan ze voor? En vooral: waarom denkt Peter dat hún organisatie fit is voor de toekomst? 

Gefeliciteerd met jullie finaleplek! 
Hoe voelt het om als onderneming tot ‘de top van Drenthe’ te behoren?  

In één woord: geweldig! Die waardering voelt goed. Dat geldt niet alleen voor mij, maar voor het hele bedrijf. Het leeft ontzettend onder ons personeel en iedereen is trots. We hebben zoveel met elkaar gerealiseerd in de negen jaar dat ons bedrijf bestaat. Onze gezamenlijke drive om ‘het waar te maken’ is heel groot. Zo’n nominatie voelt dan toch een beetje als bewijs, dat het gezien én beloond wordt.  

Jullie zijn nog een relatief jong bedrijf, maar wel met grote ambities! Vertel!    

Klopt. We zijn in 2012 als Bake Off begonnen en nu, negen jaar later, zitten we op een omzet van ongeveer 90 miljoen euro. We hebben dan ook heel wat te managen aan organisatie, logistiek en complexiteit. Per week produceren we zo’n 6000 pallets. Dat zijn 200 vrachtwagens die ons verlaten. Het is echt een uitdaging geweest om in negen jaar tijd tot dat niveau te groeien. Daar moet je met z’n allen flink de mouwen voor opstropen. 

Onze ambities zijn groot en we werken voortdurend aan de realisatie ervan. Zo hebben we dit jaar fors geïnvesteerd in Meppel om daar ‘de grootste Bake Off-lijn ter wereld’ te realiseren, inclusief een hightech en volledig geautomatiseerd vrieshuis. We hebben de meest hypermoderne bakkerij ter wereld neergezet. En dát in de provincie Drenthe. Zoiets betekent veel voor de provincie. Denk alleen al aan de realisatie van een enorme hoeveelheid arbeidsplaatsen in korte tijd. Maar we blijven wel met beide benen op de grond, met gepaste Drentse nuchterheid. Zo werken we hard aan onze missie om het beste brood voor iedereen ter wereld beschikbaar te maken.  

Wat is dat voor jullie, ‘het beste brood’? 

Wat wij onder ‘het beste’ verstaan is tweeledig. Enerzijds is het gezondheidsaspect belangrijk: we werken met biologische producten en produceren alles op zuurdesembasis. Maar we willen natuurlijk ook de beste kwaliteit! Daarom nemen we echt de tijd in onze bereidingswijze. Een brood kán in drie uur gemaakt zijn en dat doen veel bakkerijen dan ook, maar bij ons neemt het hele proces maar liefst 30 uur in beslag. Zo komen de lekkerste broden uit onze steenovens: met de meest krokante korst en een mooie open, luchtige en spekkige structuur. Krijg je er al honger van? 

Zijn jullie fit voor de toekomst? 

Wij willen ons voortdurend onderscheiden in kwaliteit. We zijn nooit tevreden met wat we hebben en waar we staan. Als we zien dat onze omgeving aan het verschuiven is, dan moeten wij doorschuiven – het nóg weer beter doen. Zo hebben we afgelopen jaar ons ‘SlooOW’ assortiment versneld uitgerold in diverse Europese landen. Dat assortiment bestaat uit 100% natuurlijk en biologisch desembrood om thuis af te bakken. Door de pandemie waren consumenten op zoek naar gezonde, maar ook lang houdbare producten. Daar spelen we dan extra op in.  

Bij ‘fit voor de toekomst’ hoort ook dat je je maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt. Dat heeft in deze tijd vooral met duurzaamheid te maken. We willen in 2025 dan ook 50% co2 reductie hebben op productniveau t.o.v. ons normjaar 2019. Daar nemen we allerlei maatregelen voor. We plaatsen bijvoorbeeld 3000 zonnepanelen om energie duurzamer op te wekken. Maar ook aan scholing en opleiding voor ons personeel schenken we veel aandacht. We bieden veiligheidstrainingen en ‘training-on-the-job’, zodat iedereen zijn werk goed kan doen en in ontwikkeling blijft.  

Onze droom is dat we in andere landen, wellicht ook continenten uitbreiden met meerdere bakkerijen. Zodat iedereen ter wereld kan genieten van ons brood. Op dit moment zijn we bezig in Duitsland. Maar we leven wel in het hier en nu hoor! Het draait altijd om balans houden: vandáág moeten we het doen. Goed doen. Ik zeg altijd: ‘Vandaag beter dan gisteren, maar ook vandaag beter dan de omgeving om ons heen – voortdurend!’.  

Meer informatie over Pandriks Bake Off? Neem een kijkje op de website.