De ambities van De Drentse onderneming van het Jaar

De ambities van De Drentse onderneming van het Jaar

“Het zou gaaf zijn als de rest van Nederland denkt; wat ze daar doen, willen wij ook!”

9 februari 2021 was het zo ver; de finaleavond van De Drentse Onderneming van het Jaar 2020. Een juryprijs die jaarlijks wordt uitgereikt om bewondering en waardering te tonen voor unieke Drentse Ondernemingen. In het voorjaar worden bedrijven aangemeld die in aanmerking kunnen komen voor de prijs. Waarna er in het najaar 10 genomineerden worden gekozen die hun onderneming tegenover de jury mogen pitchen. Uiteindelijk gaan de drie beste bedrijven door naar de finale. De genomineerden worden gekozen op basis van verschillende onderwerpen; goed ondernemerschap, innovatie, financieel gezond en bijdrage aan de economie en de werkgelegenheid in Drenthe. Zo zorgt Stichting Drentse Onderneming van het Jaar jaarlijks voor zichtbaarheid van unieke Drentse ondernemingen. Een prachtige inzet en samenwerking tussen Provincie, Gemeenten, sponsoren, jury en bestuur.

Geen soloactie

Uiteraard is de ontknoping van de finaleavond hét moment waar de deelnemers van de juryprijs van tevoren reikhalzend naar uitkijken. Maar de Drentse Onderneming van het Jaar is meer dan dat; óók de samenwerkingen en ambities van de stichting staan jaarlijks centraal. Martin Schoonheim, voorzitter van DOVHJ: “We organiseren jaarlijks twee events, namelijk de nominatie en de finale. Bij DOVHJ zien we het realiseren van een event niet als een soloactie; om deze evenementen te organiseren zijn we opzoek gegaan naar regionale partijen die ons bij deze events kunnen ondersteunen. We vinden het belangrijk om partners te hebben die krachtig zijn in concept en productie, en ons in de breedte kunnen ondersteunen. Daarom werken we met partners die vernieuwend zijn in het organiseren van events en de communicatie hieromheen, en een bijdrage willen leveren aan het steeds beter maken van het evenement.”

Ambities

In de communicatie en organisatie omtrent de events wordt nauw samengewerkt met sponsoren en vrienden van de DOVHJ. Dit zijn (vaak) vaste gezichten, die écht willen bijdragen aan de groei die de stichting voor ogen heeft. Martin: “Als voorzitter van de DOVHJ geloof ik in langdurige samenwerkingen. Als je langer met elkaar werkt, begrijp je elkaar beter en weet je waar je kunt verbeteren. Het zou gaaf zijn als de rest van Nederland denkt; wat ze daar doen, willen wij ook! Wij willen ons enthousiasme en professionaliteit uitstralen naar ondernemers die meedoen, en partners die meewerken. Zo kunnen we ook de volgende edities tot een groot succes maken; onze ambitie is om uit te groeien naar 400 mensen in de zaal, naar duizenden online toeschouwers.”

Een hybride event

Vanwege COVID-19 was het afgelopen jaar niet mogelijk om de evenementen van DOVHJ live te organiseren. Martin: “Door de huidige maatregelen konden er niet veel mensen bij elkaar komen. Daarom hebben we gekozen voor een hybride event; een event met een beperkt aantal mensen in de zaal, en de rest van het publiek online. We willen ons bereik vergroten en de community rondom de genomineerden aanspreken. Dit doen we door ons verhaal digitaal breed in het publiek uit te zetten.”

Martin Schoonheim: “De DOVHJ staat voor Drenthe, en voor de stimulering van ondernemerschap in de provincie.”

Een (digitale) strategie

In de samenwerking tussen de partners en de DOVHJ is vooraf een duidelijk plan ontwikkeld om de hybride evenementen strategisch neer te zetten. Martin: “We hebben de communicatie en het event digitaal toegankelijk gemaakt, om zo ons publiek te bereiken. Op die manier zijn we in staat om onze strategie door te vertalen naar een digitaal event”. Vanuit die strategie is er nagedacht over een overkoepelend thema dat in alle communicatie-uitingen omtrent de DOVHJ 2020 centraal staat. Martin: “De DOVHJ staat voor Drenthe, en voor de stimulering van het ondernemerschap in de provincie. Bij Drentse ondernemerschap komt de bevlogenheid vanuit het hart van de ondernemer. Onze partner FIZZ heeft meegedacht in het thema van de finale van 2020, namelijk: ‘recht vanuit het hart van ondernemend Drenthe. Een thema dat mooi past bij de huidige strategie”. HFCM uit Hoogeveen was betrokken bij de communicatie van de prijs en het projectmanagement lag bij Anita ter Veld, Project & Event Management. De finaleavond was met ruim 650 unieke digitale bezoekers een groot succes. Daarom is er besloten dat óók de volgende edities van de Drentse onderneming van het Jaar (onder andere) digitaal zullen plaatsvinden. Om het event zo voor iedereen, Drent of niet, toegankelijk te maken.

Het bestuur van de DOVHJ 2021 wordt gevormd door: Willem Hein (Beljon Westerterp), Martin Eising (Rabobank), Jan Albert Westenbrink (WestPart), Ralph Herbers (Rein Advocaten), Ronald de Jonge (NDC Mediagroep) en voorzitter Martin Schoonheim (Digityze).

De Jury wordt gevormd door: Henk Brink, erevoorzitter (Gedeputeerde Provincie Drenthe), Ludo Mennes, voorzitter (Rabobank), Hans de Willigen (De Willigen + Partners), Hilbert Wiechers (MKB Drenthe), Rima Jengibarjan (REIN advocaten), Bert Nannen (HLB Nannen Accountants & Belastingadviseurs), Micha Medendorp (Miron Violetglass), Marco Smit (Uiterwijk Winkel Verzekeringen), Mare Riemersma – Diephuis (Lid CvB Drenthe College), Pieternel Schomaker (Schomaker Holding B.V.).

Wil je het event nog terugkijken dan kan dat via deze link.