‘Ons personeel is ons grootste kapitaal – dat hebben wij bewezen’
– Gino Spijkerman, directeur Interstage B.V. uit Meppel
In dit drieluik lichten we de finalisten voor Drentse Onderneming van het Jaar 2022 uit. Ondernemingen in de top die net uitsteken boven de rest. Met in dit deel: podiumbouwer Interstage uit Meppel. Dit bedrijf bouwt tijdelijke constructies voor zowel grote tv-producties als toonaangevende events. Het portfolio reikt van The Voice of Holland tot het Eurovisie Songfestival en van De Vrienden van Amstel Live tot De Zwarte Cross. We gaan in gesprek met directeur Gino Spijkerman. Waar staat hij voor? Wat houdt ‘vernieuwend leiderschap’ in voor hem? En vooral: waarom denkt Gino dat zíjn bedrijf Drentse Onderneming van het Jaar moet worden?
Gefeliciteerd met jullie finaleplek!
Hoe voelt het om als onderneming tot ‘de top van Drenthe’ te behoren?
Ik was persoonlijk best verrast. Door corona hebben wij bijzondere jaren achter de rug – misschien wel de slechtste uit ons bestaan. Ik dacht zelf: hoe kun je een bedrijf als het onze dan nú nomineren? Maar het antwoord daarop was: ‘misschien heeft het daar juist wel mee te maken.’ Toen ben ik gaan denken: inderdaad – ondanks alle invloeden van buitenaf, zijn wij er met creatief denken in geslaagd om de coronaperiode bijzonder goed door te komen. We hebben mooie dingen gedaan en al ons personeel is nog steeds aan boord. Daar ben ik trots op. Ik riep altijd al: ‘ons personeel is ons grootste kapitaal’ en de afgelopen tijd hebben wij dat echt bewezen door de daad bij het woord te voegen.
De hele evenementenbranche kwam stil te leggen. Welke impact had dat op je bedrijf?
Wie in februari 2020 bij ons door de tent heen liep, vóélde de energie rondgaan. Het zou het drukste jaar ooit worden, met o.a. het EK voetbal, de Formule 1, het Eurovisie Songfestival en een hele lijst aan ‘one offs’ en grote shows. Maar met het ontstaan van de pandemie en de daaruit voortvloeiende coronamaatregelen viel alles in een klap weg. Grote streep erdoor. We stuurden iedereen op betaald verlof en ik sloot mezelf twee weken lang, samen met mijn fiscalisten en accountants, op. Ik hoor het mezelf nog zeggen: “Reken maar uit wat het beroerdste scenario is, financieel gezien. En laten we dan overgaan tot actie, met een plan waarmee we iedereen bij ons houden. Er komt immers een dag dat we er als team weer in vol ornaat moeten staan en al onze kennis nodig hebben”. En zo rolden we ons plan uit; we noemden het: ‘The show must go on’.
Hoe zag dat plan eruit?
We maakten het plan om ons personeel aan andere bedrijven uit te lenen. Detacheren dus. En dát bleek een gouden zet. Na de bekendmaking stonden onze telefoons roodgloeiend: iedereen wilde van onze mensen gebruikmaken. Onze gunfactor in de regio was schijnbaar zo groot, dat we bijna niet aan de vraag konden voldoen. Zelf vind ik dat niet vreemd: ons team bestaat uit harde werkers en dat valt op. Onze mensen zijn overal en nergens geweest: van het winterklaar maken van boten tot het bouwen van chalets. En van het geven van tekencursussen tot het intern verbouwen van bedrijven. Ook lieten we een deel van ons personeel certificeren om coronatesten af te nemen. Toen we met online evenementen als De Streamers weer wat business aantrokken, hebben wij ook de volledige testactiviteiten op locatie gefaciliteerd. We hebben niet stil gezeten.
Hoe creëerden jullie voldoende draagvlak bij het personeel?
In een periode waarin alles anders loopt, is juist het geven van duidelijkheid belangrijk. De belangrijkste boodschap voor het team was: “Collega’s, maak je geen zorgen. Jullie kunnen allemaal blijven, daar zorgen we voor”. Maar we zijn ook eerlijk geweest: we konden immers geen garantie geven over wanneer we weer ons eigen werk konden uitvoeren. Daarom zijn we in de detacheringsfase iedereen persoonlijk in de gaten gaan houden, boden we een luisterend oor en stonden we vooral klaar daar waar het nodig was. Sommigen werden doodongelukkig van detacheren, dus hen haalden we weer naar binnen. Anderen ging het prima af. Ik denk ook dat daaruit ons vernieuwend leiderschap blijkt. Waar collega-bedrijven uit de branche in personeelsbestanden hebben moeten snijden, is onze club helemaal compleet gebleven en vol op oorlogssterkte om weer in het eigen vakgebied te presteren. De verstandhoudingen zijn meer dan goed, ook als ik kijk naar de klantenkant.
Vertel?
Bij elke beslissing die we maakten keken we vooral naar de lange termijn. Alle televisieproducties kwamen stil te liggen, maar de studio’s stonden vol materiaal. Wij besloten niets aan onze klanten te factureren totdat iedereen zijn activiteiten weer kon uitvoeren. En duurt dat een jaar, dan duurt dat een jaar. Toen de lockdowns voorbij waren, hoefden organisaties als Talpa en ITV alleen maar het lichtknopje aan te zetten om weer van start te gaan. Dat heeft zakelijk gezien ontzettend veel gunfactor gecreëerd. Ook zorgden we dat alle materialen in goede conditie bleven. Het was heel voordehandliggend geweest om ons steigermateriaal te verhuren aan de bouw – maar het was ons het risico niet waard dat alles onder de verf en het cement zou terugkomen. Bij geen enkele beslissing kozen we voor geld, maar altijd voor perspectief. Dat doen we ook nu: we willen de verloren jaren écht niet binnen een jaar inhalen. Daar nemen we desnoods drie tot vier jaar de tijd voor. Net wat nodig is.
En welke ambities zijn er voor de toekomst?
Als ik kijk naar het aantal aanvragen de afgelopen tijd, dan hadden we – sinds het ‘opengaan’ van de samenleving – het bedrijf wel kunnen verviervoudigen. Op dit moment zijn we selectief: we nemen werk verantwoord aan en houden rekeningen met marges in onze planning. Bij anderen zie ik dat de werkdruk oploopt en dat mensen overspannen raken. Dat willen wij voorkomen door ons personeel niet te overbelasten. Langzaam werken we toe naar een verdubbeling in personeel en praktische zaken, zodat de doorstroom gewaarborgd blijft. Onze hoogwaardige afwerking en veelzijdigheid blijven daarin leidend: we zorgen voor materiaal dat net wat strakker, netter en mooier is en onderscheiden ons met het leveren van dakstructuren en bewegingstechniek. We willen vooral aan de organisatiekant nog groeien. Het doel is daarbij overcapaciteit in mensen, overcapaciteit in materiaal. Wellicht klinkt dat vreemd, immers: moet je altijd alles kunnen bedienen? Maar er ligt zoveel potentie, ook wereldwijd. Zo hebben we laatst al gewerkt met een partij uit Noorwegen voor een show van Justin Bieber en vind je ons ook al op projecten in België en Duitsland. Misschien zijn we wel een soort van niche aan het creëren, wie zal het zeggen…
Meer informatie over Interstage en al haar mooie projecten? Neem een kijkje op de website.