Drent voor Drent, Machteld van der Werf

In de reeks Drent voor Drent stellen we Drentse ondernemingen en hun ondernemers aan jullie voor die een inkijkje geven in de opgedane lessen en inzichten tijdens het op- en uitbouwen van een onderneming. De Drent zit boordevol verhalen, tips en trics. Lees hier het verhaal van de Drentse directeur en programmeur van het ATLAS Theater in Emmen, Machteld van der Werf.

Wie ben jij en wat doe jij? 

Ik ben Machteld van der Werf, directeur en programmeur van het ATLAS Theater in Emmen. Het ATLAS Theater is het grootste (culturele) podium van Emmen en is in vijf jaar zelfs uitgegroeid tot een van de grootste theaters van Nederland. Als klein meisje ging ik al vroeg mee naar het theater. Ik was meteen onder de indruk. Verkocht en verslaafd. Die grote rode pluche zaal die tot de nok toe gevuld was met mensen. Dat uitverkochte theater dat zo hard lachte. Maar ook de stiltes, zorgvuldig uitgekozen teksten en liedjes maakten indruk.

Ik krijg vaak de vraag waarom ik voor theater heb gekozen? Het antwoord is simpel: omdat ik dan op mijn gelukkigst ben. Niks is lekkerder dan een hard lachende zaal, het publiek dat met een grote glimlach de zaal verlaat en in het café, de auto of in bed nog een beetje na grinnikt. Theater draait om emotie, beleving, geraakt worden en verwondering. Mensen zien genieten is het mooiste dat er is.

Hoe ben jij een inspiratie voor andere ondernemingen? 

Het is alweer twee jaar geleden dat de wereld in de ban raakte van de pandemie. Een zwaar en intensieve periode. En toch…! Toch was het ook; De tijd van de kunst, van creativiteit van samenwerking en kansen. ‘Verbinding’ werd meer dan ooit het sleutelwoord. Terwijl het theater aangepast werd aan de blijvende veranderende RIVM voorschriften om onze gasten een veilige omgeving te kunnen bieden, kreeg het aanbod voor de zakelijke markt een hele nieuwe dimensie met de toename van de streaming van webinars en digitale events. Een nieuwe tak van sport voor het ATLAS theater, waarmee inmiddels al veel mooie producties tot stand zijn gekomen. En hoewel we de scholen niet meer konden bezoeken, bedachten we een manier om ze wel ‘digitaal te ontvangen’ middels het speciaal ontwikkelde digitale lespakket dat gratis werd aangeboden aan het (basis)onderwijs. Een groot succes.

Het ATLAS theater heeft een gepassioneerde club medewerkers met een hoge dosis aan creativiteit. De kunst is om samen positief de toekomst in te kijken en ons te blijven focussen “op wat er wel kan!”.

Wat is jouw grootste succes en wat is hierin je belangrijkste les geweest? 

Het ATLAS theater is in vijf jaar tijd uitgegroeid tot een van de grootste theaters van Nederland en daar ben ik enorm trots op. Onze focus ligt aan de ene kant bij de (inter)nationale top en aan de andere kant bij de (jonge) talenten. We zijn daarmee een podium voor de grootste rondreizende musicals, de meest gerenommeerde dansgezelschappen, grote opera’s met live orkesten en de bekendste namen in de cabaret en popwereld. Een belangrijk besef hierbij is het feit dat al deze gezelschappen ook ooit klein begonnen zijn. Jonge talenten hebben de ruimte nodig om te groeien en wij willen hun graag dat podium bieden. Vandaar dat we in ons aanbod veel aandacht hebben voor talentontwikkeling.

Wat ging er grandioos fout en wat is hierin je belangrijkste les geweest? 

We zijn elke dag weer gastheer voor heel diverse bezoekers en artiesten. Het maakt nogal een verschil of er opera, cabaret, popmuziek of een familievoorstelling wordt uitgevoerd. Toch draait het bij ons altijd om hetzelfde: de mensen een geweldige ervaring bezorgen. In de opstart van het theater is het wel eens voorgekomen dat men na afloop van een indrukwekkende (emotionele) voorstelling, iets te enthousiast de deuren openzette.  De aansluiting bij het gevoel van de voorstelling ontbrak volledig. En dit wil je natuurlijk voorkomen. Sindsdien zitten er bij iedere voorstelling medewerkers in de zaal om zo in te kunnen spelen op het sentiment van dat moment.